OMGAAN MET ONGEWENST GEDRAG

Helaas is de zorg niet vrij van ongewenst gedrag. Of het nu van de zorgvrager zelf, hun familie/naasten, eigen collega’s of van derden komt; vroeg of laat krijgt iedere zorgprofessional te maken met verbale of fysieke agressie. Uitgangspunt is dat elke medewerker gezond, veilig en met plezier het werk kan uitvoeren. 

Ongewenst gedrag is niet te voorkomen en moet worden gezien als een risico waarmee zorgprofessionals onherroepelijk te maken krijgen. Het is onacceptabel dat zorgprofessionals worden geconfronteerd met ongewenst gedrag, zoals agressie en geweld, pesten, seksuele intimidatie en discriminatie, zowel van klant als collega. Daarom is het belangrijk om hen deskundig te maken en te houden op het gebied van weerbaar je werk uitvoeren. 

Gedurende de 4 uur durende training wordt de deelnemer meegenomen langs (theoretische) aspecten ten aanzien van ongewenst gedrag, waarbij we telkens de koppeling maken naar de eigen werkplek.

Met als belangrijkste vraag: “Wat heb ik nodig om veilig en met plezier mijn werk te kunnen blijven doen?” Na deze theorie gaan we in de laatste 2 uur oefenen, samen met een trainingsactrice, met de verschillende vormen van verbaal ongewenst gedrag. We laten zien hoe dit gedrag er uit kan zien en er
wordt geoefend met de juiste de-escalerende technieken

• Enschede • 13 november 2025 • Melanie Broens & Mariëlle Sijmkens • Certificaat • €225